ДОШЛЮБНА ЧИСТОТАПізнання і прийняття себе: „Сказав мені все, що я робила” (Йн 4,29)
Між Христом і самарянкою відбулася незвичайна розмова: на початку Ісус просить води, а в кінці розмови – жінка. Жива вода, про яку просить самарянка, виражає її прагнення і пошуки цілого життя. Коли вона попросила про це „щось”, нове і прекрасне, що може наситити душу й серце людини, Господь Ісус сказав до неї: „Йди, поклич свого чоловіка і приходь сюди”. Вона Йому відказала: не маю чоловіка. І Господь Ісус сказав до неї: „Добре ти мовила: не маю чоловіка! П'ятьох бо мала єси чоловіків, та й той, що тепер у тебе, не чоловік він тобі. Правду мовила єси” (Йн 4,16-18). Бачите цю жінку? Вона шукала й прагнула любові, стільки разів пробувала – і не знайшла. Можемо уявити її глибоке страждання і сум. Вона не знайшла нікого, хто насправді полюбив би її, на кого вона дійсно могла би покластися, справжнього чоловіка. І сьогодні не бракує подібного: дуже важко жінкам знайти справжніх чоловіків, на яких можна розраховувати. Жінка далі розмовляє з Господом Ісусом. Він пояснює їй, про що йдеться у житті, про що йдеться в релігії та вірі. Завдяки цій зустрічі вона розпізнає у Ньому Месію, тобто очікуваного Помазаника Божого, посланця, який прийшов урятувати світ. Історичні дослідження свідчать, що ті часи, коли відбувалися євангельські події, були сповнені очікування на Спасителя, причому на Нього чекав не тільки вибраний народ – юдеї, а й дуже багато інших народів. Так чи інакше, хоч краєм вуха, але про очікування Спасителя чули в тих краях усі. Тому жінка-самарянка, хоч і належала до тих, ким гордували юдеї, так само чекала на Месію, як усі, і побігла до своїх односельців з радісною звісткою, поспішила переконувати всіх, кого знала, що Цей Чоловік прийшов від Бога. Її аргумент щодо істинності Ісуса як Месії – „Він сказав мені все, що я робила”, а далі те, що в цій ситуації найважливіше: сказав усе, але не засудив мене, а навпаки – Він мене прийняв, усе про мене знав. І все одно прийняв мене. Підійшов до мене, розмовляв зі мною, дав мені те „щось”, чого я шукала ціле життя. Ідіть і самі побачте! Це і є справжнім чудом, тому що це – справжня любов. Знати, ким є інший – і прийняти його, не засудити, не відкинути, а любити. Як же сильно ми всі цього прагнемо! Христос хоче вам допомогти, щоб ви могли пережити це у своєму подружжі.
Зараз ми запрошуємо вас замислитися над вашим власним життям, згадати те, що було добре, і те, що було складне. Це важке ми в Церкві називаємо хрестом. Часто людина навіть думати про це не хоче, але Христос має таку міць, і любов Його така прекрасна й сильна, що з Ним хрест стає не таким уже й страшним. У подружжі таким хрестом зазвичай стає друга половинка: тобто її відмінність, вади, слабкості, обмеження. Водночас ця сама людина є великим даром. Те, чого людина сама зробити не може, вона може подужати, осилити разом з Христом, а саме: разом із Христом стане можливим прийняти іншу людину такою, якою вона є, і покохати її. Більше того, те, чого людина сама зробити не може, вона сама і не повинна робити: тобто полюбити іншого можна саме завдяки допомозі Христа і Його любов'ю, „через” Його любов. Прийняття іншого розпочинається з прийняття самого себе. Але ми можемо прийняти себе тільки тоді, коли нас хтось прийме. Іншій людині нас дуже важко прийняти – з нашими слабкостями, вадами, егоїзмом. Але необхідно, щоби нас прийняв Хтось Інший (з великих літер). Тому така важлива для людини віра в Бога: пережиття, пропущення крізь свої почуття та свідомість того, що Бог мене любить, разом з усіма моїми обмеженнями і вадами, з моїми слабкостями й навіть із моїми гріхами. Любов Божа більша за людський гріх: ми часто це чуємо, але це не просто гарні слова – це реальність, над якою необхідно замислитися, щоб повірити. Дуже часто люди ходять до храму на Служби, знають катехізис, як табличку множення, а все одно в глибині душі вважають, що оцю чи ту погану річ Бог точно простити не може, бо це дуже погано, і за це все життя будеш покутувати, і завжди буде щось недобре, бо над тобою тяжіє провина. Це пастка злого духа, з якої можна і потрібно вийти, а шлях простий: глибоко задуматися, усвідомити – просто повірити, – що любов Бога насправді більша за будь-який наш гріх. Треба не просто послухати і погодитися, покивати головою, а повірити, бо це і є та істина, про яку св. Йоан писав, що вона робить нас вільними. Тому, перш ніж задумуватися про прийняття іншого, потрібно зайнятися роздумами над собою, над тим, як Бог любить саме мене, що Він любить мене таким, який я є! Ось запитання, які можуть вам допомогти. […] Можливо не вдасться одразу все обдумати і відповісти на всі запитання. Це не обов'язково. Важливо, аби ви щиро задумалися над своїм життям, принаймні над деякими його моментами. До цих запитань ви завжди можете повернутися.
[Коротка спонтанна молитва до Святого Духа (проводить ведучий). Поки триватиме час рефлексії, можна увімкнути якусь тиху інструментальну музику медитативного характеру].
Після індивідуальних роздумів наречені зустрічаються в парах, щоб розповісти про себе своєму нареченому, нареченій.
Наша героїня з притчі, самарянка, ніколи в житті не зустрічала когось, хто її повністю прийняв би; це зробив тільки Господь Ісус. Так само й кожен з нас неспроможний прийняти іншого, з його егоїзмом і слабкостями, тільки розраховуючи на власні сили; але це може зробити Ісус в нас, якщо ми даємо Йому місце в собі. Тому завжди просіть Господа Ісуса про цю благодать говорити правду і приймати Іншого у правді. Говоріть правду і слухайте її взаємно. Слухання є дуже важливим. [Учасники зустрічі розходяться по парах на розмову, яка триває півгодини].
ЗАКІНЧЕННЯ Можливо, вам не вдалося сказати одне одному все; це добре, продовжуйте щире спілкування під час своїх побачень. Це дуже важливо... […] Серед запитань, на які ви відповідали, не було одного дуже важливого питання, яке стосувалось би важких моментів вашого минулого, страждань, ран, усього того, що називаємо хрестом. Питання це звучить так: „Для чого було те страждання, той хрест, чому Добрий Бог це допустив?”. Чи виникало із цього страждання якесь добро? Чи ви його помітили? Думайте над цим, нехай це питання супроводжує вас. Просіть Бога про допомогу, просіть Святого Духа про світло. […] Вдома також заохочуємо задуматися над наступним запитанням: „Чому Бог дає мені такого нареченого/таку наречену?”. Р. Змітрович (ред.), Дошлюбні зустрічі – катехизи. Божа благодать необхідна для щасливого подружжя, Свічадо, Львів 2015, с. 95-98. Распечатать |
Папа Бенедикт XVI до НАРЕЧЕНИХНавіщо готуватися до шлюбу і про що йдеться в цьому приготуванні?Краса, добро і щастя подружнього і сімейного життяВідповідальна прокреаціяЗло і страждання у подружньому та сімейному життіКонтрацепціяВідмінність між природним регулюванням плідності та контрацепцієюПро запліднення in vitroЕтика відповідальної прокреації і структура подружнього актуЧому в подружньому житті стільки страждання?Який вихід із трагічного становища людини?Як благодать, любов Христа, перемога над гріхом та егоїзмом приходять у життя подружжя?Як розпізнати призначену для мене „половинку” – ЗАРУЧИНИПізнання і прийняття себеЖінка й чоловік: відмінності як дар і завданняПодружнє життя у згоді з природою людиниСпілкування і діалогТіла подружжя – сакраментальний знак приходу БогаСімейне життя – ВИХОВАННЯ дітейЩо необхідне для християнської сім'ї?Світ, в якому ми живемоЗустріч і катехиза для батьків нареченихЯк добре приготувати і пережити шлюб і весілляЯк організувати християнське весілляМОЛИТВИ НАРЕЧЕНИХМОЛИТВИ БАТЬКІВ ЗА ЗАРУЧЕНИХ ДІТЕЙБАТЬКІВСЬКЕ БЛАГОСЛОВЕННЯ
|